Cel mai recent sondaj realizat de Expert Grup demonstrează că două treimi din respondenți s-au autoevaluat la nivelul „mediu” privind cunoștințele financiare. Mai mulți cetățeni consideră că au cunoștințe scăzute (19.4%) în domeniul financiar decât cei care susțin că au cunoștințe peste medie (12.9%). Astfel, astăzi, educația financiară rămâne un subiect nu atât de prioritar, în rândul cetățenilor Republicii Moldova, deocamdată.
VOCEA TINERILOR: „O cultură financiară solidă ne va ajuta să stabilim propriul nostru buget”
În context, ne-am propus să întrebăm câțiva tineri cât de importantă este pentru ei cultura financiară, cum își gestionează banii și de ce ar trebui să fim informați atunci când luăm decizii pe acest segment.
Sabina, 17 ani: „Este foarte important ca tinerii de astăzi sa fie informați referitor la importanța culturii financiare, deoarece asta îi va ajuta să gestioneze mai eficient banii și să-și asigure un viitor financiar stabil. La fel, este foarte important să cunoaștem cum și cât cheltuim, deoarece acest lucru ne ajută să avem un control asupra bugetului nostru.”
Ilie, 20 de ani: „În opinia mea, cultura financiară este esențială pentru tinerii de astăzi, îi ajută să înțeleagă cum funcționează economia și să ia decizii financiare favorabile. Raționalizarea finanțelor personale implică stabilirea unui buget, urmărirea cheltuielilor și economisirea regulată, iar planificarea financiară include și pregătirea pentru situații neprevăzute prin constituirea unui fond de urgență.”
Vlada, 16 ani: „Prin cultura financiară noi deprindem abilități cum să gestionăm banii de care dispunem, pentru a raționaliza cheltuielile. Eu stabilesc un buget, identific prioritățile, evit cheltuieli neprevăzute și caut modalități de economisire, cum ar fi compararea prețurilor.”
Anastasia, 15 ani: „Educația financiară este un aspect important cred eu, astfel încerc să-mi micșorez cheltuielile la maxim și să procur doar cea de ce într-adevăr am nevoie.”
Sergiu, 17 ani: „Eu cred ca educația financiară este un proces de obținere a abilităților și cunoștințelor necesare pentru a lua decizii financiare sănătoase și bine gândite, dar privind cum îmi gestionez eu banii este foarte ușor de a stabili cheltuielile. Noi trebuie să înțelegem cum funcționează banii și să-i gestionăm.”
Rezultatele sondajului privind evaluarea educației financiare în R. Moldova
Circa două treimi din respondenți s-au autoevaluat la nivelul „mediu” privind cunoștințele financiare. Mai mulți cetățeni consideră că au cunoștințe scăzute (19.4%) în domeniul financiar decât cei care susțin că au cunoștințe peste medie (12.9%). De asemenea, 86,5% din respondenți au menționat că au un obiectiv financiar, iar în top 3 preocupări în materie de scopuri financiare ale respondenților sunt: asigurarea necesităților financiare zilnice, îmbunătățirea condițiilor de trai și economisirea banilor pentru educație/studii proprii sau ale copiilor etc. În general, scopurile financiare enunțate de respondenți relevă, preponderent, preocupările curente, dar și o preocupare extrem de redusă pentru investiții și antreprenoriat, scrie expert-grup.org.
La întrebările despre planificare și administrare, datele arată că în 55,6% din gospodării responsabilitatea pentru luarea deciziilor zilnice legate de bani se iau în comun, în timp ce în 39,3% din gospodării deciziile aparțin unuia dintre membri. În circa 4 din 5 gospodării se planifică administrarea veniturilor și cheltuielilor și/sau se ține evidența cheltuielilor. Totodată, 28% dintre respondenți utilizează o aplicație bancară sau un alt instrument de administrare a banilor pentru a ține evidența cheltuielilor. Studiul sociologic a fost realizat, în baza metodologiei OECD, pe un eșantion de 1024 de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 75 de ani, reprezentativ pentru Republica Moldova, exceptând localitățile din stânga Nistrului, mai notează sursa citată.
Campanie de educație financiară în Republica Moldova: de la mic la mare
Ziua Internațională a Economisirii, în Republica Moldova a fost lansată cea mai mare campanie de educație financiară. Acțiunea se va desfășura pe durata unui an, până în toamna lui 2024, și va cuprinde tot teritoriul țării.
Precizăm că, eveninementele din cadrul campaniei naționale de educație financiară sunt adresate tuturor cetățenilor, indiferent de vârstă și ocupație și își propun să intensifice eforturile de educație financiară în societate. Astfel, consumatorii vor afla ce posibilități de economisire și investire există în Republica Moldova, care este legătura dintre risc și venituri, cum de comparat corect diferite oferte de creditare, care sunt riscurile asociate criptomonedelor.
Campania este organizată de Banca Națională a Moldovei (BNM) în parteneriat cu Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, cu suportul Programului USAID „Reforme Instituționale și Structurale în Moldova.
AUTOR: Sergiu Guțu