
Ce face un sistem educațional să funcționeze cu adevărat? Răspunsul stă în oamenii care îl construiesc zi de zi – profesori dedicați, sprijiniți și formați continuu, alături de o comunitate care îi susține. Pentru că, într-o lume în continuă schimbare, învățarea nu se oprește la absolvirea unei facultăți.
Într-o eră definită de schimbări rapide și provocări fără precedent, o educație de calitate și incluzivă înseamnă crearea unui mediu de învățare în care fiecare copil nu doar asimilează cunoștințe, ci este și crescut cu valori care promovează respectul, echitatea și responsabilitatea socială.
Lumea pe care copiii noștri o vor moșteni va cere mai mult decât excelență academică, iar profesorii au o responsabilitate unică și profundă, pentru că lecțiile de astăzi vor rezona în viețile studenților în viitor.
Tocmai de aceea, acum un an, Guvernul Republicii Moldova a pus o piatră de temelie pentru viitorul educației: Institutul Național pentru Educație și Leadership (INEL) – o instituție creată pentru sprijinul cadrelor didactice în procesul de creștere profesională.
De ce este nevoie de INEL?
Întâi de toate, vom menționa provocările din educația moldovenească:
- Fluxul redus al intrărilor în sistem ale specialiștilor tineri, în special în mediul rural.
- Abandonul meseriei de cadru didactic în primii ani de muncă.
- Ponderea semnificativă a cadrelor didactice cu vârsta sub și peste 60 de ani.
- Dezechilibrul dintre câștigul salarial mediu lunar în învățământ, comparativ cu câștigul salarial mediu pe economie.
- Scăderea bruscă a numărului de elevi și studenți.
- Diminuarea accesului la educație de calitate.
- Nivel ridicat de abandon școlar, în special în rândul elevilor/studenților din familii vulnerabile.
Acesta nu este un simplu diagnostic. Este realitatea zilnică a multor școli.
În plus, mulți profesori din comunitățile rurale au acces limitat la formări, mentorat și ateliere de dezvoltare a competențelor. Lipsa oportunităților de dezvoltare profesională poate lăsa profesorii cu sentimentul de stagnare sau lipsă de sprijin, având un impact negativ asupra satisfacției profesionale. În contrast, profesorii care au acces la oportunități de dezvoltare profesională raportează un nivel mai ridicat de satisfacție și eficacitate.
Oportunitățile pentru dezvoltarea profesională continuă reprezintă un factor semnificativ în satisfacția profesorilor. În acest sens, în Moldova, conform datelor PISA 2022, mai mult de jumătate dintre școlile rurale mici (≈55%) nu pot oferi programe de dezvoltare profesională pentru profesori.
Conform Studiului privind nevoile de dezvoltare profesională și personală ale profesorilor, mentorilor și managerilor școlari, realizat cu sprijinul UNICEF, Ministerului Educației și Cercetării și INEL, majoritatea respondenților (62,1%)consideră că au nevoie de formări și instruiri pentru a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare și pentru a înțelege mai bine percepțiile elevilor. Acest aspect este esențial pentru construirea unui dialog constructiv și pentru stabilirea unei relații de încredere cu elevii.
Datele internaționale arată că majoritatea cadrelor didactice tind să se dezvolte profesional. Spre exemplu, în sondajele OCDE, o mare parte dintre profesori participă la cursuri sau învățare în echipă, deși raportează nevoi de formare nesatisfăcute, în special în domenii precum interacționarea cu elevii cu nevoi speciale sau utilizarea noilor tehnologii.
Recunoscând această situație, sistemul educațional din Republica Moldova prioritizează dezvoltarea profesională a profesorilor, iar INEL a fost creat ca un centru de sprijin, formare și inspirație, cu o misiune clară: să sporească calitatea resursei umane din educație.
Una dintre inițiativele INEL cu cel mai mare impact este crearea Rețelei Naționale de Mentori.
Ce înseamnă asta, de fapt?
- 80 de mentori naționali au fost instruiți de către 2 experți internaționali.
- Formarea a 889 de mentori instituționali.
- Începând cu luna februarie 2025, acești mentori activează în circa 330 de școlidin toată țara.
Această rețea devine o coloană vertebrală a sistemului, oferind sprijin în clasă, în cancelarie și în formările continue. Mentorii oferă feedback, încurajează, consiliază și, mai ales, creează spații de învățare între profesori.
Ce presupune formarea unui mentor?
Să devii mentor nu e un titlu onorific – e o responsabilitate grea și frumoasă, care vine în urma a 300 de ore de formare intensivă, urmate de o perioadă de practică pentru aplicarea cunoștințelor și abilităților învățate.
Participanții învață să asculte activ și să susțină colegii, să faciliteze învățarea colaborativă, să gestioneze relații profesionale cu empatie și claritate și să ofere un sprijin bazat pe necesitățile reale. Pe parcurs, își cultivă calități esențiale precum răbdarea, încrederea, gândirea strategică și, mai ales, abilitatea de a vedea potențialul în ceilalți.
De ce contează acest efort?
În ciuda tuturor noilor tehnologii, nicio aplicație și niciun algoritm nu poate înlocui un profesor bun. Un profesor sprijinit, motivat și valorificat are puterea de a transforma nu doar lecții, ci vieți.
În această eră a incertitudinii, rolul profesorilor este esențial. Pe lângă predarea științelor, matematicii sau literaturii, ei au responsabilitatea de a-i învăța pe elevi să facă față provocărilor, să se adapteze rapid la schimbări și să ia decizii inteligente, corecte și pline de compasiune.
Experiența pandemiei ne-a arătat cât de importantă este relația umană în educație. Iar investiția în profesori, în formarea și bunăstarea lor profesională este, de fapt, o investiție în viitorul țării.
INEL – parte dintr-o viziune mai largă
INEL nu este doar un proiect izolat. Este parte din viziunea Guvernului de a construi o Moldovă Europeană. Programul de mentorat INEL este susținut financiar de Uniunea Europeană, în parteneriat cu UNICEF, PNUD și Ministerul Educației și Cercetării.
Prin programul „Promovarea educației de calitate și a oportunităților de învățare pe parcursul vieții pentru toți”, INEL devine un motor al schimbării, iar în decurs de un an s-a transformat într-o instituție cu impact, în plină dezvoltare.
Transformarea reală a educației necesită timp, curaj și perseverență. În această perioadă, INEL și-a urmat cu fermitate angajamentul principal – de a investi în oameni. Iar atunci când investești în oameni, investești în tot ce poate fi mai durabil: în viitorul elevilor, al comunităților și al societății care promovează educația ca element principal al evoluției.
În esență, misiunea INEL este de a ajuta profesorii în reconfigurarea traseului de dezvoltare al societății, care într-o lume modernă se confruntă cu granițele blurate dintre bine și rău.
sursa: unicef.org