Republica Moldova se poate mândri cu încă o capodoperă ale faimosului compozitor italian de muzică de operă Giacomo Puccini, este vorba de opera în trei acte „Tosca”, care poate fi urmărită la Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu”. Premiera mondială ale operei a avut loc pe data de 14 ianuarie 1900 la Roma, iar premiera la Chișinău s-a desfășurat pe 28 aprilie 1962. În prezent, dirijorul orchestral este Nicolae Dohotaru, Artist al Poporului, la regie a lucrat Eugen Platon, Artist al Poporului, iar scenografia este creată de Veaceslav Ocunev.
Giacomo Puccini a fost un compozitor italian de muzică de operă, reprezentant al curentului artistic realist. Premiera operei sale a purtat denumirea de „Le Villi” din anul 1884, aceasta înregistrează succes din partea publicului și a criticii; cu alte succese triumfale, compozitorul mai este recunoscut și pentru alte opere ale sale, precum: „La Bohème”, „Madama Butterfly” și „Turandot”.
Istoria libretului
În procesul de transformare din dramă într-o operă, drept sursă de inspirație pentru compozitor a fost lucrarea lui Victorien Sardou „La Tosca” din anul 1889. Parcursul de creație a unei opere, nu a fost inițial soldată cu success, însă o vizită la reprezentația de teatru ale acestei drame, din nou l-au inspirat pe Puccini. Libretul a fost scris de Luigi Illica și Giuseppe Giacosa, se venea cu sugestia de a încheia opera tragic, însă se propuneau și scene de nebunie, spre final această idee a fost respinsă. Fiindcă era o poveste despre Roma, s-a decis ca premiera să fie în cetatea eternă, la Teatrul Constanzi. O curiozitate notabilă a plutit în jurul acestei opere a cărei pregătire a fost atât de lungă și problematică.
Muzica
„Tosca” s-a remarcat și prin caracterul său foarte expresiv și emoționant: acordurile sunt dure, duetele dramatice și atmosfera este într-o tensiune permanentă. Muzica lui Puccini din această operă este puternică, cu teme muzicale care se repetă și se transformă într-o varietate de moduri pentru a reflecta stările de spirit ale personajelor și ale acțiunii. În general, muzica dată este o combinație de stiluri și teme muzicale, care se combină pentru a crea o experiență muzicală puternică și captivantă pentru ascultători.
Opera în trei acte
Acțiunea se petrece în Roma, în timpul domniei regelui Napoleon Bonaparte. Personajele principale sunt Floria Tosca, o cântăreață celebră, Mario Cavaradossi, pictor și iubitul ei, și baronul Scarpia, șeful poliției din Roma.
Actul I începe cu Mario Cavaradossi care picta un portret al Mariei Magdalena într-o biserică. Tosca sosește la biserică și începe o discuție cu Mario, care îi arată portretul și îi spune că a fost inspirat de frumusețea ei. Scarpia își face apariția și încearcă să o convingă pe Tosca să-i dezvăluie locația lui Angelotti, un fost consul al Republicii romane care a fost eliberat din închisoare de Mario. Tosca refuză, dar Scarpia ordonă să fie arestată. În timp ce este interogată, Tosca aude cum Mario este torturat și își schimbă declarația, dezvăluind locația lui Angelotti. Actul se încheie cu Scarpia punându-și planul în aplicare pentru a avea pe cineva cu care să se răzbune pe Mario și a o avea pe Tosca pentru el.
Actul II are loc în Palatul Farnese, unde Scarpia își are biroul. Mario este adus acolo pentru a fi interogat, iar Tosca vine pentru a încerca să-l ajute. Scarpia îi spune că poate să-l elibereze pe Mario, dar doar în schimbul favoarelor ei intime. Tosca este dezgustată, dar își dă seama că nu are altă opțiune și acceptă. În timp ce Scarpia se pregătește să se culce cu ea, Tosca îl înjunghie. Actul se încheie cu Tosca realizând consecințele actului ei și fugind de la locul crimei.
Actul III începe în Castel Sant’Angelo, unde Mario a fost închis și așteaptă execuția. Tosca sosește și îi spune că va fi eliberat dacă va juca scena finală din Tosca cu ea. Mario este executat cu toate acestea, iar Tosca se sinucide în timp ce poliția o caută.
Regia și scenografia operei impresionează prin scenele sale dramatice și tensionate, precum și peisajele pitorești din Roma care au redat cu mare acuratețe detaliile estetice. Giacomo Puccini a reușit să încadreze în mod perfect cele trei roluri principale, care portretizează trăsături interioare unice: Scarpia se remarcă prin putere și armonie, Cavaradossi – artist cu trăsături nobile iar Tosca a reușit să combine femeia geloasă și cochetă, în al doilea act și-a arătat dramatismul și ura în toată amploarea, iar spre final a încheiat cu emoții de dragoste și disperare. Este o operă plină de dramatism, emoție și pasiune. Experiența muzicală și teatrală cu certitudine merită să fie văzută și apreciată de către publicul larg.
AUTOR: Maria Doagă