Arina Sliusarenco de la Departamentul de Traducere, Interpretare și Lingvistică Aplicată al Facultății de Litere a USM (specializarea engleză-germană), revenită recent din mobilitatea academică (ERASMUS +) la Universitatea din Jena, Germania, ne împărtășește, în cele ce urmează, impresiile despre sejurul academic încheiat cu succes:
,,În semestrul de primăvară al acestui an am beneficiat de un grant de mobilitate academică, în cadrul programului ERASMUS +. Am studiat la Universitatea ,,Friedrich Schiller” din Jena (Germania), la specializarea ,,Limba germană ca a doua limbă străină”. A fost o oportunitate de nedescris pentru mine, deoarece nu am vizitat niciodată Germania, dar sunt atașată de limba și istoria acestei țări și realizez că viitoarea mea profesie va fi strâns legată de limba germană.
Semestrul de primăvară, în universitățile germane, începe în aprilie și se termină la sfârșit de septembrie. Profilul pentru care am optat mi-a permis să urmez discipline interesante și utile, pe alocuri neobișnuite, unele având un caracter ludic. Una dintre acestea a fost „Studii regionale de StandUp și Comedie”, scopul căreia era perfecționarea competențelor de limbă prin intermediul creării istoriilor hazlii. Proba de evaluare era o reprezentație teatrală propriu-zisă, organizată de studenți și prezentată în fața unui public german destul de numeros, predispus să se amuze pe bune.
Am mai urmat și cursurile de Literatură germană contemporană și Gramatică și stilistică a limbii germane. Acestea mi-au permis să valorific cunoștințele deja achiziționate la USM și să însușesc noi competențe, într-un cadru complex. Cursurile erau organizate în mod interactiv, iar studentul avea libertatea de a urma un parcurs individual de performanțe. Materialul era dozat în mod judicios, activitățile practice alternând cu informațiile de ordin teoretic. Cursul de Literatură germană contemporană mi-a ajutat să pătrund în tainele creației literare și să descopăr modalitățile de valorizare a cuvântului artistic.
La început îmi făceam griji, precum își fac griji toți studenții care merg în mobilități. Mă întrebam dacă nivelul meu mi-ar permite să fac față rigorilor sistemului german de învățământ. Dar administrația Universității din Jena ia în considerare faptul că studenții străini ar putea avea un nivel diferit de competențe lingvistice. Pentru a evita eventualele dificultăți, la început de semestru se organizează două teste pentru aceștia: unul în scris și altul oral. În așa mod comisia abilitată evaluează competențele de limbă ale fiecărui student și îl repartizează în grupe de același nivel.
Aș dori să evidențiez, la fel, că angajații biroului ERASMUS și cadrele didactice de la Universitatea ,,Friedrich Schiller” din Jena au fost mereu deschiși spre comunicare și erau gata să ne răspundă la toate întrebările.
Prezint mulțumirile de rigoare Universității ,,Friedrich Schiller” din Jena, Programului ERASMUS + și Universității de Stat din Moldova pentru această șansă unică din viața mea, care mi-a fost oferită cu generozitate. Datorită acestei mobilități, am avut posibilitatea să însușesc noi cunoștințe și abilități, să descopăr Germania și cultura ei, precum și să-mi fac mulți prieteni.”