Elevii din Republica Moldova au participat astăzi la o sesiune pilot de testare digitală, marcând un moment istoric în evoluția sistemului educațional național. Ministerul Educației și Cercetării, în colaborare cu Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare, a organizat această testare-pilot la calculator pentru proba de matematică din cadrul testării naționale pentru învățământul primar, cu scopul de a evalua și eventual extinde această metodologie la nivel național.
În această etapă inițială, 25 de elevi de clasa a IV-a de la liceele „Mircea Eliade” și „Gheorghe Asachi” din Chișinău au avut ocazia să experimenteze evaluarea digitală. Pe parcursul a 60 de minute, aceștia au rezolvat un test de matematică format din 14 itemi pe o platformă digitală specializată, după care au completat un chestionar evaluând gradul de înțelegere a sarcinilor propuse.
Pregătirea pentru această testare a început cu o zi înainte, pe 19 februarie 2024, când elevii implicați în sesiunea pilot au avut posibilitatea de a exersa pe un test de antrenament. Acest pregătire prealabilă le-a permis să se familiarizeze cu interfața aplicației, tipologia itemilor și modul de cronometrare a timpului, asigurându-se astfel că sunt cât mai bine pregătiți pentru evaluarea propriu-zisă.
Echipele de lucru însărcinate cu crearea materialelor de examen valorifică informațiile obținute din testarea pe eșantionul reprezentativ pentru a dezvolta versiunile finale ale testelor.
„Este pentru prima dată când în Republica Moldova este organizată o testare națională în format digital. Analiza rezultatelor va contribui esențial la dezvoltarea și aplicarea competențelor digitale ale elevilor în procesul de evaluare”, a menționat Lilia Ivanov, directorul Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare.
Profesorii implicați în evaluarea eșantionului vor redacta un sumar critic privind claritatea și adecvarea întrebărilor la curriculum, dificultatea itemilor și a testului, structura acestuia, prezentarea vizuală, claritatea ilustrațiilor, spațiul pentru răspunsuri și criteriile de corectare, evaluând acuratețea, coerența și accesibilitatea materialului.
Această inițiativă face parte dintr-un proces mai amplu de testare a materialelor examinale pentru elevii din ciclurile primar, gimnazial și liceal, desfășurat în perioada 20 – 22 februarie în 258 de instituții de învățământ. În total, 10 885 de elevi participă la aceste sesiuni de testare, inclusiv 2 825 din ciclul primar, 3 080 din gimnaziu și 4 980 din licee.
Subliniind angajamentul Republicii Moldova față de integrarea tehnologiei și inovației în domeniul educațional, acest demers are scopul de a echipa elevii cu competențele necesare pentru a naviga succesul în era digitală. Prin implementarea testărilor digitale, autoritățile urmăresc modernizarea metodologiei de evaluare și promovează o formare mai eficace a elevilor, pregătindu-i astfel pentru provocările viitorului.
AUTOR: Daniela Cantir, stagiară Unda Liberă