Sute de istorii și amintiri uitate, reflectate în expozițiile de fotografii din șase muzee regionale, care oferă o incursiune în viața și poveștile locuitorilor lor din perioadainterbelică. Este gestul curajos de documentare șiconservare culturală inițiat de proiectul „Rama Albastră”, implementat de Victor Organ, un explorator al trecutului și prezentului.
Inițiativa este unul dintre cele 10 proiecte câștigătoare ale programului „Muzeele Viitorului”, implementat de CentrulArtcor, Asociația Companiilor Creative COR, susținut de Ministerul Culturii, USAID Moldova, Ambasada Suediei șiMarea Britanie prin intermediul Proiectului TehnologiileViitorului și al Proiectului de Competitivitate și ReziliențăRurală (RCRA).
În calitate de specialist în valorificarea patrimoniuluifotografic, Victor Organ a observat că o mare parte din fotografiile vechi sunt pe cale de dispariție din cauzadegradării. Astfel, el a decis să-și construiască o arhivăproprie de fotografii, din perioada interbelică, și pentru cănu a vrut să fie doar un colecționar de fotografii, Victor și-a propus chiar să le expună în muzeele regionale.
Prin programul „Muzeele Viitorului”, el a demarat în acestan procesul de colectare, digitalizare și restaurare a fotografiilor localnicilor din șase sate: Horești, Trușeni, Sofia, Mereni, Călărași și Taraclia. Sute de fotografii, selectate în baza criteriilor precum vechimea, istoria șiprocedeul artistic, au fost restaurate cu grijă. Prin acestproiect, Victor a avut un scop clar: să colaboreze cu muzeele regionale, pentru a actualiza expozițiile existente.
Victor Organ, creatorul proiectului „Rama Albastră”: „Dacă la Chișinău mai sunt muzee unde se schimbăexpozițiile, la muzeele regionale, expozițiile suntpermanente. Cum au fost puse exponatele în anii ʼ80-’90, așa au rămas și până acum, poate doar s-au mai adăugatcâteva obiecte. Pe lângă asta, muzeele s-au bucurat de faptul că nu aducem expoziția noastră de undeva la ei, darcă facem expoziția din ce au ei, ce au oamenii la sat, din fotografiile lor, adică nu venim cu fotografii făcute la Chișinău sau peste hotare, ca ei să vadă ceva străinpentru ei. Când vor vizita expoziția, își vor vedeafotografiile lor, pur și simplu îmbunătățite.”
Pentru aceste expoziții, Victor a reușit să achiziționezedintre cele mai avansate scanere din țară, capabile săredea atât peliculele color, cât și pe cele alb-negru. Astfel, sălile de muzeu implicate în proiect pot concura cu galeriiși spații alternative din Chișinău, expozițiile fiind nu doardespre proiectarea unor fotografii mai vechi, dar și despreexperiențe imersive pentru vizitatori.
Victor Organ, creatorul proiectului „Rama Albastră”:„Noi am încercat, în muzeele cu care am interacționat, săschimbăm aspectul, cel puțin la nivel de senzație să simțică intri într-un spațiu nou, renovat. De asta, pentru noi a fost important să instalăm sunet și lumini. Muzica, înspecial cea tradițională, mai veche, te introduce înatmosferă, iar lumina schimbă foarte mult percepțiaasupra exponatelor din muzeu. Dacă să vorbim despretineri, lor le este interesant aspectul artistic, sala, proiectorul, televizorul, dar pentru bătrâni – ei nu doarprivesc, văd aceste fotografii, ei chiar se regăsesc în ele, căci au trăit, au fost în acea perioadă.”
În procesul de colectare a fotografiilor, Victor și echipa saau descoperit multe istorii pierdute în timp. Una dintreacestea este „Sărbătoarea Verdelui” din Sofia, la care suntacceptate numai femei. Pentru a respecta aceastăsărbătoare, Victor a format o echipă din patru femei care au documentat această tradiție seculară, au colecționatfotografii din mai multe perioade și au observat cât de mults-a schimbat această zi de la generație la generație.
Diana Lazăr, Directoarea industriei vitivinicole și a turismului, Proiectul de Competitivitate și ReziliențăRurală: „În era tehnologiei, muzeele sătești devin hub-urivii ale istoriei locale. Prin proiectul „Rama Albastră”, încadrul „Muzeelor Viitorului”, ne propunem să conservămnu doar imagini, ci și poveștile comunităților noastre. Tehnologia ne permite să oferim vizitatorilor o experiențăimersivă și să conectăm trecutul cu prezentul. Este esențial să aducem inovația în muzeele rurale, atrăgândturiști și oferindu-le o perspectivă autentică asuprabogăției culturale a fiecărui sat.”
Pentru viitor, Victor are planuri ambițioase: vrea sădezvolte un site care să găzduiască o arhivă fotograficăaccesibilă publicului larg. În același timp, se concentreazăpe extinderea numărului de expoziții fizice, offline, pentru a conecta vizitatorii nu doar cu imaginile, ci și cu poveștilepe care le însoțesc, încercând să ofere o perspectivăcomprehensivă asupra trecutului și prezentului într-un singur spațiu.
Viorica Cerbușca, directoarea Artcor: „Victor Organ siechipa de la „Rama Albastră” au digitalizat sute de fotografii alb-negru pentru Festivalul Industriilor Creative la Artcor, iar în cadrul programului Muzeele Viitorului, „Rama Albastră” a fost singurul participant ce a creat colaborarenu cu un muzeu regional, ci tocmai cu șase. Astfel, programul Muzeele Viitorului nu se limitează doar la muzeele din capitală, ci ajunge în regiunile rurale, acolounde muzeele reprezintă adevărate huburi creative.”
Cele 10 echipe câștigătoare în cadrul programului„Muzeele Viitorului” au fost desemnate în luna martie2023, iar până în prezent dezvoltă proiectele înaintate.
Andrei Chistol, Secretar de Stat, Ministerul Culturii: „Programul „Muzeele Viitorului” reprezintă o inițiativă cereflectă angajamentul nostru în conservarea șipromovarea bogăției culturale a comunităților noastre. Colaborarea sa cu muzeele regionale subliniazăimportanța conexiunii dintre trecut și prezent, oferindvizitatorilor și turiștilor o experiență imersivă și autentică.”
Programul „Muzeele Viitorului” își propune creștereavizibilității instituțiilor culturale prin integrarea inovațiilor, modernizarea spațiilor și monetizarea experiențelorvizitatorilor. Tehnologiile sunt un catalizator pentrudomeniile tradiționale precum turismul, cultura, istoria, darși un instrument de prezentare a identității și trecutului. Tehnologia ajută muzeele să atragă mai bine publicul, care să exploreze cultura prin instrumente digitale.
Inițiativa este implementată de Artcor, AsociațiaCompaniilor Creative COR, în cadrul Moldova Creativăsub egida Ministerului Culturii, cu sprijinul USAID, Suediași Marea Britanie, prin intermediul Proiectului TehnologiileViitorului și al Proiectului de Competitivitate și ReziliențăRurală.