Metodă de combatere a bullyingului în școlile din Franța

Pentru combaterea fenomenului de bullying, în școlile din Franța vor fi predate lecții speciale de empatie, cu începere imediată, din ianuarie 2024, sub sloganul „100% prevenire, 100% detectare, 100% soluție”. Deocamdată, se anunță a fi ceva experimental, sub forma unui program pilotat în o mie de unități de învățământ de toate nivelurile, pornind de la grădiniță și de la ciclul primar.

Măsura de intervenție educațională este preconizat să fie concretizată în mod accelerat, socotind că, inițial, pilotarea fusese prevăzută pentru aplicare în o sută de școli. Din anul școlar 2024-2025, este anunțată, de pe acum, generalizarea lecțiilor de acest fel în toate școlile din Franța.

Ministrul francez al educației, Gabriel Attal, citat de televiziunea „tv8”, a afirmat că lecțiile de empatie vor constitui „un moment în care vom învăța să respectăm diferențele celuilalt”, precum și „o cultură a împăcării atunci cînd există conflicte”. Vor fi experimentate mai multe modalități de acțiune. În funcție de nivelul de școlarizare la care va fi desfășurat, programul va cuprinde o oră sau două ore pe săptămînă.

Sursa de inspirație se regăsește în sistemul educațional din Danemarca. Pentru combaterea fenomenului de bullying, autoritățile învățământului francez au în proiect diverse măsuri de intervenție prin noul program, cum ar fi confiscarea telefoanelor mobile în cazuri de abuz, aplicarea unor chestionare pentru detectarea cazurilor de hărțuire, acțiunea în școli a unor echipe specializate în intervenție psiho-pedagogică etc.