Vlad Druța, un tânăr antreprenor de la noi din țară care la vârsta de 23 de ani a reușit să facă o afacere de succces în sectorul de reparare a drumurilor. “SRL Gold Autoforce”- activează pe câmpul muncii acum de câțiva ani, care sunt problemele din acest sector și cum le depășesc aflați mai jos.
Unda Liberă: Ați putea să ne oferiți o imagine amplă a sectorului drumurilor de la noi din țară?
Vlad Druța: Sectorul drumurilor din Republica Moldova este format din diverse companii care se ocupă de construcția, întreținerea și repararea drumurilor. Acestea pot fi companii mari, cu sute de angajați, sau companii mai mici, specializate în anumite tipuri de lucrări.
Unda Liberă: Care sunt principalele segmente ale pieței drumurilor din Republica Moldova?
Vlad Druța: Putem identifica următoarele segmente:
Construcția de drumuri noi, acest segment include construcția de autostrăzi, drumuri expres, drumuri naționale și drumuri locale. Întreținerea drumurilor, acest segment include lucrări de reparații minore, precum plombarea găurilor, și lucrări de reparații majore, precum refacerea asfaltului. Reabilitarea drumurilor, acest segment include lucrări de modernizare a drumurilor existente, precum lărgirea benzilor de circulație, construirea de poduri și sensuri giratorii.
Unda Liberă: Care este starea actuală a infrastructurii rutiere din Republica Moldova?
Vlad Druța: Infrastructura rutieră din Republica Moldova este în mare parte învechită și de proastă calitate. Multe drumuri sunt deteriorate, cu gropi și denivelări, ceea ce afectează negativ siguranța traficului și viteza de circulație, treptat încercăm să soluționăm aceste probleme.
Unda Liberă: Care sunt factorii care influențează cererea pentru servicii de drumuri în Republica Moldova?
Vlad Druța: Principalii factori care influențează cererea pentru servicii de drumuri sunt:
creștere economică duce la o creștere a traficului rutier, ceea ce determină o nevoie mai mare de infrastructură rutieră modernă. Investiții din partea statului: Guvernul Republicii Moldova alocă anual fonduri pentru construcția și reabilitarea drumurilor. Investiții din partea Uniunii Europene care investește semnificativ în infrastructura rutieră din Republica Moldova.
Unda Liberă: Care sunt provocările specifice cu care se confruntă o afacere cu drumuri în Republica Moldova?
Vlad Druța: Pe lângă dificultățile generale menționate anterior, aș sublinia următoarele provocări specifice: Concurența acerbă dat fiind faptul că există un număr mare de companii care operează pe piața drumurilor din Republica Moldova, ceea ce duce la o concurență acerbă pentru contracte. Lipsa de materiale de construcții, unele materiale de construcții necesare pentru construcția și reabilitarea drumurilor trebuie importate, ceea ce poate duce la creșterea costurilor.
Condiții meteorologice nefavorabile, clima din Republica Moldova este caracterizată de precipitații abundente, ceea ce poate afecta negativ lucrările de construcție și reparații a drumurilor.
Unda Liberă: Ce strategii pot adopta companiile pentru a avea succes în afacerea cu drumuri din Republica Moldova?
Vlad Druța: Câteva strategii eficiente includ:
Specializarea: Companiile se pot specializa în anumite tipuri de lucrări, cum ar fi construcția de poduri sau reabilitarea drumurilor locale.
Parteneriate: Companiile pot colabora cu alte companii pentru a-și consolida capacitățile și a participa la proiecte mai mari.
Investiții în inovații: Utilizarea de noi tehnologii și materiale de construcții poate ajuta companiile să-și optimizeze costurile și să-și îmbunătățească calitatea lucrărilor.
Dezvoltarea relațiilor cu factorii de decizie: Este important ca companiile să aibă relații bune cu guvernul și alte autorități relevante pentru a fi informate despre oportunitățile de afaceri și pentru a obține contracte.
Autor: Mereuța Alina, studentă anul lll