Interviu despre Podcasturi pe teme economice cu Ana Sîrbu – jurnalistă și producatoare TV. Culisele Podcastului CuMINTE, concept și realizare, etapa post-producție.
Cum alegem un subiect pentru Podcast (economic) ?
Întâi de toate este necesar să ținem cont de actualitate și interesul publicului, întrucât tot ce este nou prinde atât timp cât servește interes audienței. Studiem rapoartele/sondajele naționale și internaționale, realizăm voxuri care ne vor ajuta să depistăm cu ce probleme se ciocnesc oamenii, citim știrile zilnic pentru a fi la curent cu noutățile din ultima oră, nu promovăm agendele politice, însă ținem cont de ce se votează. Nu uităm de subiectele dedicate tinerilor dar in același timp nu uităm și de cei vârstnici.
Cum are loc selecția invitaților, cât durează documentarea pe un anumit subiect ?
Dacă vorbim strict de Podcastul CuMINTE pe care îl realizez eu, de obicei apare o data in luna pe Mediacritica, Google Podcasts și Apple Podcasts. În prima săptămână depistez subiectul Podcastului, mă documentez, caut rapoarte/studii, dupa care scriu la o serie de experți și experte care ar vrea sau ar accepta să-mi răspundă la câteva întrebări sau ma gândesc cu cine aș putea să fac un interviu interesant. Dacă știu ca intervievatul este super cool, foarte bine documentat cum este domnul Ion Bunduchi care de asemenea e un expert media foarte bun, și atunci când vorbește este este interesant, cu siguranță realizez interviul. Iar dacă știu ca sunt experți limitați de timp, le propun să înregistreze raspunsurile la telefon ca sa le putem mai apoi folosi la radio. După care încep deja să lucrez la audio, mă asigur ca este tot de ce am eu nevoie și daca nu, mai revin cu niște întrebări, iar la final lucrez la text. După ce termin de redacat textul, îl trimit celor de la CJI, iar ei îmi dau accept sau îmi spun daca mai trebuie ceva de adăugat. Intr-un final urmează editarea Podcastului și publicarea acestuia. Ca și timp durează aproximativ o lună.
Cum creăm textul pentru Podcast ?
La crearea textelor trebuie sa ținem cont de câțiva parametri esențiali, și anume: să utilizăm cât mai puține cuvinte, dar cu impact (emotional, dar nu neapărat ), să utilizăm cât mai puține metafore, sa evităm cuvintele șocante și sa folosim cât mai multe cuvinte simple.
Cunoaștem că anii 2019-2022 sunt anii în care Podcasturile au luat amploare și în Republica Moldova, spuneti-ne câte ceva din culise.
Acestea au devenit populare din simplu motiv pentru că sunt un trend internațional de fapt, și ai noștri s-au gândit că și la noi se poate face chestia asta, dar știți care este minusul în Moldova ?, că toate trendurile durează foarte puțin. De ce?, pentru că sunt foarte puține persoane interesante și numărul oamenilor care s-ar uita la aceste interviuri este foarte mic. Un tips: atunci când doriți să chemați un om la Podcast, asigurați-vă că ultimul lor interviu a fost cu cel puțin un an în urmă, pentru că în această perioadă de timp, acel om a mai acumulat careva cunoștințe, vine cu noi informații si are altceva de spus. Un alt tips este de se cheama înainte de un eveniment importantant. Daca persoana respectivă se află în topul celor mai întrebați oameni la moment, desigur că puteți sa îi luați interviu, dar daca omul este supra chemat la toate emisiunile și este extra solicitat, publicul va pierde ușor interesul, întrucât oamenii se satură dacă văd aceeași persoană frecvent cu aceleași declarații.
Care a fost cel mai dificil obstacol pe care l-ați întîlnit ca și producătoare TV ?
Cel mai dificil obstacol a fost atunci când am avut șefi care nu aveau aceleași viziuni ca și mine, adică șefi care doreau să se implice în politica editorială a emisiunii, și atunci eu aveam de ales ori să las televiziunea, ori să obțin acordul lor de a nu se implica.
AUTOR: Felicia Beșliu
***Acest material a fost realizat în cadrul Cursului de Jurnalism Economic care este implementat de Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Stat din Moldova, în parteneriat cu American Chamber of Commerce in Moldova cu susținerea financiară de la U.S. Embassy Moldova. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat poziția partenerilor donatori.