Bullying-ul reprezintă o problema de sănătate publică în grupurile de școlari și adolescenți cu o largă manifestare atât în cadrul mediilor școlare, cât și în afara lor. Iar, complexitatea acestui fenomen de bullying tot mai des întâlnit necesită atenție și acțiune eficientă din partea tuturor adulților răspunzători de copii, cadre didactice și membrii ai comunității. Ce este bullying-ul, care sunt cauzele acestui fenomen, cum trebuie să acționeze părinții și profesorii în astfel de cazuri ne va dezvălui Adelina Negrea, psihologul și psihoterapeutul cognitiv-comportamental.
Unda Liberă: Cum ai putea defini fenomenul de bullying?
Adelina Negrea: Bullying-ul reprezintă un fenomen social dăunător ce înglobează hărțuirea, cu alte cuvinte, e o formă de abuz de putere continuă și deliberată în relații asupra unei persoane sau a unui grup, prin comportament verbal, fizic sau social repetat, care intenționează să provoace o arie de vătămări fizice, sociale și psihologice.
Unda Liberă: La ce vârstă apare acest fenomen?
Adelina Negrea: Nu există o anumită vârstă concretă la care apare bullying-ul, dar analizând cercetările organizațiilor pentru apărarea drepturilor omului, s-a constatat că cel mai mare număr de hărțuire este anume la vârsta școlarului mic până la finalizarea școlii. Atunci când copilul percepe un alt mediu de relaționare și interacționează cu un grup nou de persoane din viața lui.
Unda Liberă: Ce îl determină pe un copil să-și hărțuiască colegul?
Adelina Negrea: Bineînțeles totul vine de la părinți, sau, mai bine spus de la atitudinea părinților pe care o promovează în relație cu copilul său. Deseori, e vorba de lipsă de exprimare a sentimentelor de dragoste și menținerea unei relații sănătoase părinte-copil. Anume această relație înfățișează prima viziune a copilului cu privire la atașament și cum se construiește o relație fără primejdii. Când aceasta lipsește, emoțiile devin inhibate și sunt exprimate prin comportamente delicvente în alte medii, cum ar în cazul nostru la școală. Astfel are loc o reproducere a durerii și suferinței în familie din partea copilului într-un mediu pe care-l consideră mai securizat și liber.
Unda Liberă: Care sunt caracteristicile principale a victimelor fenomenului respectiv?
Adelina Negrea: De fapt, nu există nici un etalon cum ar trebui să fie o victimă a bullying-ului. Aceasta poate fi orice persoană, fie extrovertită, ori introvertită. Este un mit constituit de societate că victima trebuie să fie numaidecât timidă, închisă în sine, neîncrezută. Aceasta poate fi o persoană destul de activă și empatică, de exemplu elev/ă nou/ă într-o clasă, care să manifeste un potențial mai mare de performanță la discipline, fiind agresat/ă anume din motiv ca să devină mai puțin activ/ă, să nu fie empatizată de profesori, colegi, să fie demotivată și să nu mai primească note mari, să nu fie cel/cea mai bun/ă în clasă, deci e doar un exemplu.
Unda Liberă: Care sunt consecințele bullying-ului atât pe termen scurt, cât și pe termen lung în cazul copiilor aflați în astfel de situații?
Adelina Negrea: În primul rând izolarea și frica, care se dezvoltă în multiple forme de anxietate și excludere socială, depresia, sinuciderea în cazurile deosebit de grave. Altă latură semnificativă o constituie afecțiunile somatice, cauzate de violența atât de tip fizic, cât și emoțional. Ele sunt pe termen scurt doar atât timp cât nu intervine cineva pentru a soluționa acest conflict.
Unda Liberă: Cum trebuie să acționeze profesorii la aceste forme de agresiune?
Adelina Negrea: Atunci când într-un grup de elevi apare un conflict primul lucru care trebuie făcut din partea profesorilor este: Atenția și Observarea, unui comportament negativ, dăunător și comunicarea cu ambele părți. După care este necesar să fie evitate strigăte și amenințări cu note nesatisfăcătoare. După ce identificăm partea agresoare și cea a victimei, apelăm la psiholog și părinți. Cu cât mai multe persoane relevante sunt implicate, atenția și desfășurarea acestui fenomen este privit din mai multe unghiuri.
Unda Liberă: Cum ar trebui să acționeze părinții ai căror copii se află în astfel de situații?
Adelina Negrea: Părinții nu ar trebui îndată să aplice metode de pedeapsă, dar e nevoie de a interacționa și identifica cauzele acestui comportament. În cele mai dese cazuri problema izvorăște din nucleu familial. Dacă ambii membri de familie se vor implica și vor dori să obțină un rezultat, ei vor căuta metode prin care să se apropie mai bine de copilul lor și să-l ajute să depășească această situație și să-și schimbe atitudinea proiectată asupra relațiilor umane.
Unda Liberă: Care ar fi principalele metode de combatere a bullying-ului, ce devine un fenomen tot mai des întâlnit în școlile din țara noastră?
Adelina Negrea: De multe ori totul inconștient provine de la profesorii ce umilesc și subestimează alți elevi care au performanțe mai slabe la învățătură, deci construiesc pentru restul elevilor o atitudine negativă asupra unui copil. Astfel ceilalți deja îl percep ca pe un subiect slab. Profesorii ar trebui să fie mai empatici și să promoveze nediscriminarea. Din păcate nu avem o disciplină care ar îngloba toate aceste subiecte de violență. O astfel de latură va ajuta mult ca elevii să construiască relații sănătoase între ei.
AUTOR: Victoria Podgurschi