Dezvoltarea bibliotecilor universitare în contextul informațional actual: Interviu cu Lilia Dogoter, șefa Bibliotecii Centrale a USM

Într-o eră a informației și a educației în continuă schimbare, bibliotecile universitare se adaptează pentru a răspunde nevoilor comunităților pe care le deservesc. Lilia Dogoter, cu peste 25 de ani de experiență în domeniu și în prezent șefa Bibliotecii Centrale a Universității de Stat din Moldova (USM), discută despre rolul bibliotecilor în formarea comunităților informate și bine documentate.

-Care sunt principalele categorii de vârstă ale vizitatorilor bibliotecii?

-Biblioteca noastră, fiind universitară, este frecventată în principal de studenți, deci de tineri. Totuși, nu ne limităm doar la această categorie, având vizitatori de toate vârstele, inclusiv cercetători, cadre didactice și elevi de liceu. În general, utilizatorii noștri sunt de la 17 ani în sus.

-Observați o scădere a numărului de tineri care frecventează biblioteca? Ce i-ar putea motiva să vină mai des?

-Da, observăm o scădere a numărului de utilizatori tineri în ultima perioadă, o tendință influențată probabil de scăderea demografică, dar și de accesul la informație online. Cu toate acestea, motivația principală pentru tineri rămâne legată de studii și necesitatea de informare pentru pregătirea cursurilor și lucrărilor de diplomă.

-Care sunt cele mai solicitate cărți la bibliotecă?

-Nu am efectuat o statistică specifică în acest sens, însă observăm o frecvență mai mare de solicitări din partea facultăților umanistice. Acest lucru nu neapărat indică o preferință mai mare pentru lectură, ci poate fi legat de volumul mai mare de documente disponibile în aceste domenii.

-De ce unele publicații nu pot fi împrumutate acasă?

-Există mai multe motive pentru aceasta, printre care genul documentelor – de exemplu, tezele de doctorat sau cărțile vechi și rare – și disponibilitatea limitată a unor titluri, care sunt prezente în colecție într-un singur exemplar.

-Unde pot fi găsite informații similare celor din cărțile tipărite, dar în format online?

-Există repozitorii instituționale și baze de date unde pot fi găsite documente în format electronic. Biblioteca noastră dezvoltă un repozitoriu instituțional al USM, care include lucrări ale profesorilor universității. Multe dintre aceste materiale sunt disponibile atât în format tipărit, cât și electronic. Aceste resurse sunt accesibile online și includ materiale publicate până în 2016.

-Cine este responsabil pentru plasarea cărților online?

-Bibliotecarii noștri, având cunoștințele și aptitudinile necesare, se ocupă de acest proces, lucrând la metadate pentru a facilita accesul online la cărți. În anumite cazuri, autorii pot contribui, cu suportul bibliotecarilor, la plasarea lucrărilor lor online.

-Cum vedeți viitorul bibliotecilor în raport cu trecerea la platformele online?

-Cred că va exista un echilibru între formatul tipărit și cel online. Generațiile viitoare pot prefera formatul electronic, dar bibliotecile tradiționale vor continua să aibă un continuu rol important. Ele sunt instituții fundamentale pentru informare și documentare.

-Ce sfat aveți pentru tineri pentru a face din lectură o activitate plăcută?

-Lectura este esențială pentru formarea personalității și dezvoltarea intelectuală. Recomand citirea zilnică sau, dacă nu este posibil, ascultarea de cărți audio. Acest obicei contribuie la activarea gândirii și la dezvoltarea continuă a cunoștințelor și a abilităților critice. Pentru a face lectura o activitate plăcută, sfatul meu este să alegeți subiecte și genuri care vă interesează cu adevărat. Diversificați-vă lecturile pentru a explora noi orizonturi și a vă îmbogăți experiența culturală. De asemenea, creați un spațiu confortabil și liniștit pentru lectură, unde să vă puteți relaxa și să vă concentrați asupra cărții. Implicați-vă în cluburi de carte sau grupuri de discuții online, unde puteți împărtăși impresii și recomandări cu alți pasionați de lectură. Aceste interacțiuni pot face lectura și mai captivantă și vă pot motiva să citiți mai mult. În cele din urmă, nu vă impuneți să citiți ceva ce nu vă place; este important să găsiți plăcere în actul lecturii, pentru ca acesta să devină o parte integrantă și îmbogățitoare a vieții voastre.

Autor: Daniela Cantir, studentă anul lll