De aproape două decenii, inspiră o nouă generație de elevi

În lumea educației, există dascăli care reușesc să își lase amprenta asupra vieților elevilor prin pasiunea lor pentru predare și inspirație. Profesoara Revenco Tatiana, o dascălă dedicată din Gimnaziul Limbenii Vechi, Glodeni, și-a dedicat 17 ani din viața sa activității de profesor de Limba și literatura română, influențând și inspirând o nouă generație de tineri în căutarea frumuseții și puterii cuvintelor.

Profesoara sa de limba română din școala natală a fost cea care ia deschis ușa către o carieră învăluită în cuvinte și pasiune pentru literatură. Tatiana își amintește cu drag de influența pe care propria sa profesoară de Limbă și literatură română a avut-o asupra sa în alegerea acestei profesii. Cu o pasiune evidentă pentru scris și literatură, profesoara sa de atunci a fost încântată de compozițiile sale, de atenția la detalii ortografice și de apetitul său pentru lectură, chiar și în timpul altor ore.

     Acestă profesoră specială a fost o sursă de inspirație pentru ea, alimentându-i dragostea pentru limba română și literatură. Atât de profundă a fost influența acesteia încât, în momentul în care a decis să continue studiile la universitate,  Tatiana a fost însoțită chiar de către mentora sa la Bălți, pentru a  depune actele pentru studii la Facultatea de Filologie din cadrul Universității de Stat Alecu Russo.

Cu diploma de licență în mână și cu încrederea că dorește să împărtășească pasiunea sa pentru literatură cu alții, Tatiana a început o carieră de profesoară de Limba și literatura română. Timpul petrecut sub îndrumarea acelei profesoare deosebite și aprecierea profundă pentru influența sa au devenit temelia metodelor didactice.

În ultimii 17 ani,  Tatiana a lucrat neobosit pentru a inspira și a îndruma elevii săi pe cărările literaturii române, încurajându-i să-și dezvolte creativitatea și abilitățile de exprimare în scris. Prin activități interactive, lecturi captivante și discuții profunde despre capodoperele literare, aceasta a reușit să stimuleze interesul elevilor pentru literatură și să le ofere instrumentele necesare pentru a deveni cititori critici și gânditori independenți.

 La capitolul provocări, Tatiana își aduce bine aminte de una dintre cele mai drastice schimbări, resimțite atât de elevi, cât și de profesori. 

  ,, Închiderea liceelor,  a dus la reducerea semnificativă a orelor și a sarcinii de muncă pentru mulți profesori, inclusiv pentru mine. Această situație a determinat unii profesori să renunțe la cariera de dascăl și să-și caute oportunități de lucru în străinătate, în timp ce alții au fost nevoiți să obțină calificări suplimentare sau să se reorienteze către alte domenii, explorând noi lecții și lucrând în alte localități unde există nevoie de specialiști. Schimbările au fost multiple – accentul s-a mutat de la predare la învățare, astfel încât fiecare profesor nu doar că trebuie să ofere conținuturi elevilor, ci să-i învețe cum să învețe, să exploreze, să colaboreze și să descopere lucruri interesante și utile pentru ei înșiși.”

De asemenea, sistemul de notare a suferit modificări semnificative, fiind înlocuit cu descriptori și calificative în învățământul primar, iar trecerea la notarea cu zecimi în ciclul gimnazial poate fi uneori confuză și chiar dureroasă pentru elevii din clasa a V-a. Perioada de două luni de adaptare nu a adus întotdeauna claritate în înțelegerea acestui nou sistem de evaluare.

,,Ultima perioadă ne-a adus și alte schimbări, care ne-au provocat să fim mai inventivi și mai adaptați: predarea online, ore hibrid, webinare, manuale digitale și curriculum modificat. Recomandările literare  noi sunt greu de găsit în bibliotecile școlare, care păstrează încă „aroma” literaturii sovietice, dar nici măcar în librăriile din Moldova nu le găsim cu ușurință” , ne-a declarat dascălul.

Aceste schimbări și provocări deși au marcat în mod semnificativ activitatea de predare și învățare a Limbii și literaturii române, Tatiana se adaptează  găsește soluții creative pentru a depăși obstacolele. În ciuda tuturor dificultăților, nu și-apierdut pasiunea și dorința de a oferi elevilor  cele mai bune instrumente și cunoștințe pentru a deveni cititori critici și scriitori talentați. Pasiunea pentru pedagogie crede că este înnăscută, iar doza de motivația o preia de la discipolii săi, prin recunoștință și rezultate.

   Dascălul crede cu tărie în importanța  concentrării pe nevoile și aspirațiile elevilor  în această perioadă de schimbare și explorarea noilor modalități de a-i încuraja să descopere frumusețea și puterea cuvintelor în Limba și literatura română.

    De menționat faptul că Tatiana este adepta aplicării tehnologilor moderne. Susține că tehnologiile informaționale reprezintă un instrument valoros pentru îmbunătățirea procesului de învățare. Accesul la internet și utilizarea platformelor și aplicațiilor online permit elevilor să exploreze și să acceseze o gamă largă de resurse educaționale. Acestea includ opere literare care nu sunt întotdeauna disponibile la bibliotecile școlare, exerciții interactive și materiale multimedia care îmbogățesc și facilitează înțelegerea informației predate în clasă. Utilizarea tehnologiilor informaționale în procesul de învățare oferă oportunități de adaptare și personalizare a lecțiilor, permițând profesorilor să răspundă nevoilor individuale ale elevilor. Prin intermediul platformelor online și a aplicațiilor educaționale, elevii pot lucra în ritmul lor propriu, pot explora subiectele de interes și pot primi feedback imediat asupra progresului lor.     

    Cu toate acestea, Tatiana crede că este important ca utilizarea tehnologiilor să fie echilibrată și să se desfășoare într-un cadru bine definit. Profesorii trebuie să fie ghizi și să ofere suport adecvat în utilizarea instrumentelor digitale, asigurându-se că elevii înțeleg cum să folosească corect și responsabil aceste resurse în activitatea lor școlară, desigur la momentul potrivit și în limita de timp corespunzător. 

“ Le-am propus elevilor de clasa a IX-a anul acesta în cadrul unei dezbateri la un atelier de discuții să discutăm despre cum văd ei rolul limbii române în contextul globalizării , al noilor tehnologii și eram absolut convinsă că vor spune că limba română- româna veritabilă, curată, lăsată din strămoși, va dispărea. Că suntem influențați de englezisme, că mulți români pleacă peste hotare….., dar am fost plăcut surprinsă când au afirmat că limba română, limba strămoșilor va exista, că vom reveni la bunici și străbunici ca să soarbem din înțelepciune ca dintr-un izvor cu apă vie, că din respect pentru neam, țară și grai, oriunde am pleca, vom rămâne cu limba română în suflet, pentru vom continua să gândim în limba română, că, la urma urmei, e limba lui Eminescu, Creangă, Caragiale, Alecsandri, Stănescu și vom fi mândri că suntem români și că vorbim o limbă atât de melodioasă ” , ne-a relatat Tatiana.

Când suntem puși în situația de a vorbi într-o altă limbă- doar atunci înțelegem cât este de ”dulce și frumoasă limba ce-o vorbim” , (Gheorghe Sion).

Autor: Ion Șarbei, studentă anul lll