Cum începem? Metoda „Complotul Operei” și Metoda „Personajul”.

Înainte de a începe să schițăm backround-ul personalităților și aparențele personajelor dumneavoastră, vreau să abordez o întrebare comună în lumea screenwriting-ului. Ce ar trebui să conturăm mai întâi, caracterele protagoniștilor sau complotul operei? Ei bine, procesul de scriere este unul subiectiv și nu există o „cea mai bună” metodă de construi și organiza linia de narațiune a unei opere. Procesul creativ al fiecărui scriitor este diferit, așa că ordinea depinde de creator și va fi dictată de muza acestuia.

Cu toate acestea, pentru a nu vă impune să alegeți dintre două metode, iată principalele argumente pro și contra ale dezvoltării în primul rând a personajului sau a schițelor de complot.

Sursa: 12 Angry Men (1957), regizor Sidney Lumet

Metoda „Complotul Operei”

 Pro: Selectați caracterele/personajele perfecte pentru opera dumneavoastră.

Tactica conturării complotului, la început este utilă mai ales dacă romanul/scenariului  dumneavoastră are loc într-o lume fantastică sau futuristă. Cunoașterea evenimentelor complotului vă oferă o viziune mai bună despre ce fel de oameni locuiesc în acea realitate, cum acționează aceștia și care sunt experiențele lor de zi cu zi. Pe măsură ce dezvoltați complotul, vă puteți da seama exact ce tip de personaj se va potrivi cel mai bine în el. Dacă complotul dumneavoastră necesită un caracter extrem de calificat în luptă sau un geniu matematic, veți avea deja acea bază care vă va ajuta să-l creați mai bine.

Contra: ,,Realismul” personajului poate suferi.

Aveți grijă să nu lăsați nevoile unui complot complex să vă forțeze să înghesuiți prea multe trăsături ireale în personajele dumneavoastră principale. Va trebui să modelați backround-ul și complexitatea personajului pentru a se potrivi parcursului operei. Riscați să creați un personaj ale cărui complexități să nu aibă sens. Pe de altă parte, dacă nu reușiți să asortați personajul cu complotul, cititorii dumneavoastră ar putea ajunge să întrebe „De ce ar face protagonistul anume asta?”.

Sursa: The Terminator (1984), regizor James Cameron

 

Metoda „Personajul”

Pro: Motivațiile și complexitatea personajelor alimentează în mod firesc complotul.

Pe măsură ce expuneți motivațiile unui personaj, veți descoperi ce situații ar provoca cel mai potrivit conflict al operei. De asemenea, veți afla cum reacționează la situații diferite și cum interacționează unul cu celălalt. Acest lucru vă poate ajuta să transformați o idee de complot generală într-o rețea complexă de conflicte mușcătoare, mize mari și dialog incitant și realist. Dacă vă blocați vreodată de-a lungul traiectoriei complotului, puteți folosi hărțile de personaje pentru a alimenta o idee nouă.

Contra: Aspecte personajului pot fi greu de identificat fără o cunoaștere mai largă a complotului.

Dacă complotul dumneavoastră este doar o idee vagă, cum ar fi „misterul noir” sau „post-apocalyptic”, este posibil să întâmpinați probleme de genul identificării naturii background-ului personajelor dumneavoastră. Este nevoie, cel puțin, de o idee semi-dezvoltată a traiectoriei complotului pentru a înțelege pe deplin viața personajelor dumneavoastră și trăsăturile de care au nevoie pentru a supraviețui în lumea complotului creat.

Indiferent de metoda pe care o selectați, nu lăsați niciun aspect (dezvoltarea personajului sau complotul) să-l umbrească pe celălalt. Oferiți timp ambelor elemente înainte de a lucra la prima schiță.

Material precedent: https://undalibera.md/2023/02/22/cum-sa-creezi-un-personaj-memorabil/

AUTOR: ARTIOM BICHIR