Și-a început cariera în calitate de jurnalistă la portalul de știri Unimedia și a ajuns PR manager la rețeaua de magazine „Kaufland Moldova”. Află cu ce „se mănâncă” profesia de comunicator în cadrul unei corporații internaționale.
Lida Hițuc: Ai absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării în 2012, ce îți mai aduci aminte de acele timpuri?
Cristina Aramă: În 2009 erau acele timpuri când presa abia se contura, „Publika”, „Jurnal TV”, urma să se lanseze, practic jurnalismul era în topul profesiilor pe care studenții o alegeau și îmi aduc aminte și acum toată lumea, fetele care veneau, deci întrebau „pentru ce ai ales jurnalismul?”, „okay, vreau să fiu ca Angela Gonța” și din primul an erau foarte mulți studenți și ulterior s-au mai rărit, au înțeles faptul că a fi prezentator, trebuie să mai treci niște etape. În primul an de practică, eu am zis „okay, eu nu vreau să merg la TV”, practic majoritatea s-au dus la TV din start. Eu am zis că pentru a ajunge la TV, vreau inițial să mă învăț a scrie și m-am dus în Ialoveni la ziarul „Ora locală”. Am făcut practica două săptămâni și am rămas acolo pe o perioadă de jumătate de an. Deja în anul doi de studenție, m-am dus la „Unimedia” și eu crezând că știu a scrie, m-am dus așa destul de poziționată, pentru prima dată mi s-a dat să scriu un articol, Dumitru Ciorici mi-a fost mentorul meu, taie materialul și îmi spune „învață a scrie” și eu zic „cum”. Și din acel moment, eu am început să înțeleg, ce înseamnă aici și acum, ce înseamnă o știre, ce înseamnă să fii foarte implicat în ceea ce faci. Dumitru mi-a insuflat atâta încredere în mine și în ceea ce fac și eu pur și simplu, știrile online și pe atunci „Unimedia” fiind portalul de știri nr. 1 și mă refer la nivelul de calitate. Noi citeam de câteva ori articolul, înainte ca să punem numele nostru jos și era o responsabilitate foarte mare.
Liuda Hițuc: Din 2018 ocupi funcția de PR manager la „Kaufland Moldova”, ce te motivează să-ți continui acest job?
Cristina Aramă: Mă motivează faptul că am văzut ceva nou și tot timpul am parte de provocări interesante și acum cea mai mare provocare mă așteaptă un audit și tot e destul de interesant pentru că e un audit la nivel internațional și chiar sunt foarte ambițioasă și șefa mea din Republica Moldova îmi zice „hai zi-mi cu ce să te ajut?”, iar eu „nu, vreau să fac singură”, pentru că asta e munca mea, vreau să văd cum o să fie, bine, nu bine dar eu sunt curioasă unde am lucrat, unde mai e nevoie să lucrez.
Probabil că provocările trebuie să vă țină la un job, să vă fie interesant să nu vă plictisiți, mă gândeam iată cum părinții noștri au lucrat câte 30-40 de ani la același job, având o activitate de rutină, contabilitatea în special pentru mine asta, tu faci același lucru ani de zile, e complicat, eu m-aș plictisi. Mie îmi plac provocările, îmi place drive-ul, proiectele, tot timpul mă bag în ceva, tot timpul vreau să văd cum.
Liuda Hițuc: Mulți nu cunosc care sunt atributele funcției unui comunicator, care sunt însărcinările acestei profesii?
Cristina Aramă: Toți au senzația că a fi comunicator asta înseamnă a scrie un comunicat, două, nici pe deoparte nu e așa. Partea de comunicare implică foarte multe chestii, începând de la strategie, planificări, crizele pe care ne le fac pe partea de social media, comunicare internă, cu angajații să comunici, aceasta e foarte dificil, pentru că angajaților trebuie să le comunici informația pe înțelesul lor și să le fie interesant. Aparent îți pare că puțin faci, dar ulterior.
În primul rând eu venind din jurnalism, venind dintr-o corporație, care are regulile ei, foarte stricte și birocratice, eram revoltată de foarte multă birocrație care există într-o companie, dacă ai nevoie de ceva, trebuie să trimiți un mail, trebuie să ai aprobare acolo. Sarcinele ți le setezi începând de la strategia de PR pentru anul următor, formarea bugetului, să vezi ce proiecte vei face. Pe lângă asta îți setezi și partea de comunicare, tot ceea ce ține de interviuri, comunicate de presă pe care vreai să le faci, ai ședințele cu internaționalul pe care le-ai setat, task-urile din internațional. Deasemenea noi facem și raportul de sustenabilitate, asta înseamnă pe partea non-financiară a activității noastre și aici iarăși e destul de multă muncă, pentru că tu aduni informație de la foarte multe departamente pe care tu ulterior trebuie să le procesezi. Plus toate materialele, evenimentele pe care tu le faci pe partea de PR, trebuie argumentate, însăși te ocupi de organizarea evenimentului. Plus deschiderile de magazine, iarăși invitațiile, autoritățile, speech-urile, ce informație prezentăm, cum prezentăm, plus multe alte chestii.
Liuda Hițuc: Cât de receptivi sunt reprezentanții mass-media atunci când apelați la promovarea unor evenimente?
Cristina Aramă: Mass-media este receptivă în momentul în care articolele sau informațiile pe care noi le prestăm sunt de interes public. Momentul în care pare a fi o informație comercială atunci ea este de domeniul comercial și atunci ea trebuie percepută ca plasare de produs.
Liuda Hițuc: Ce sfaturi ai oferi unei persoane proaspăt angajată pe postul de comunicator la o companie?
Uite că astăzi spuneam unei colegi, zic să nu te superi când îți dau feedback, ba din contra să te superi dacă omul nu îți dea feedback și nu îți corectează și să cereți feedback de la șefii, managerii, pentru că e foarte important să aveți această parte de feedback mai ales atunci când ești la început de cale pentru că atunci trebuie să asimilezi informația ca un burete. Contează foarte mult să aveți parte de mentori buni, dacă simți că mentorul îți dă ceva inutil sau simți că nu ai un mentor bun, tu nu o să crești și o să te simți demotivat.
Pe mine de exemplu mentorul de la „Unimedia” foarte mult m-a motivat, mie îmi dădea atâtea responsabilități, eu citeam articolul cela de 3-4 ori înainte să-l public. Mentorul este un lucru foarte bun, să puneți accentul, să nu stați la un job, acolo, numai pentru un salariu și să aveți un mentor care să vă demotiveze. Salariu dacă ești bun, tot timpul o să găsești, dacă ești bun în ceea ce faci, dacă știi cum asta să o faci și asta e destul de nice.
***Acest material a fost realizat în cadrul Cursului de Jurnalism Economic care este implementat de către Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Stat din Moldova, în parteneriat cu Camera de Comerț Americană din Moldova, cu susținerea financiară a Ambasadei SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat poziția partenerilor donatori.
AUTOR: Ludmila Hițuc