Mulți scriitori începători fac greșeala de a se concentra asupra culorii părului, a ochilor, a înălțimii și a rasei atunci când își descriu personajele. Deși aceste elemente ajută la crearea unei imagini în mintea cititorilor/spectatorilor, ele nu ajută în totalitate ca un personaj să iasă cu adevărat în evidență.
Un scriitor adevărat dorește ceva care să se întipărească în mintea cititorilor/spectatorilor și să ajute la definirea personajelor.
Comportamentul
Descrierea unui personaj nu trebuie să se refere întotdeauna la aspect. Gesturile, obiceiurile și ticurile contează foarte mult pentru descrierea personajului și scot în evidență un nou aspect al personalității. Dacă cititorii dumneavoastră se familiarizează cu gesturile unui personaj, vor ști când acesta este furios, anxios sau fericit, fără ca să le spuneți direct.
Simbolismul
Simbolismul este un element al descrierii personajelor cu care este distractiv ”să te joci”. Puteți folosi sugestia indirectă prin intermediul imaginilor pentru a oferi cititorilor/spectatorului un indiciu sau un mesaj ascuns.
Flannery O’Conner a fost o maestră în inserarea simbolismului în descrierile personajelor sale. În opera ” Good Country People” cei atenți la simbolism ar fi putut ghici de la bun început adevărata natură a vânzătorului de Biblii. Geanta lui cu Biblii este atât de grea încât îl înclină într-o parte. El este literalmente un vânzător ordinar. Aruncarea ideilor simbolice ca acesta este foarte interactiv pentru cititorii atenți la detalii.
Întrebări necesare pentru a defini aspectul unui personaj
- Culoarea părului și a ochilor? (Elemente de bază, dar clasice.)
- Vreun „defect”? Cicatrici, nasul strâmb etc. (Nu încercați să faceți ca toți eroii să arate ca niște vedete de cinema: nu este foarte realist.)
- Care este tipul lor de corp? Slab, obez, scund, etc.
- Care sunt unele dintre obiceiurile lor fizice? Își răsucesc părul, își răsucesc mânicile, stau cu mâinile în șolduri? (Gândiți-vă la persoanele pe care le cunoașteți și observați-le pe cele pe care nu le cunoașteți pentru a vă ajuta să găsiți idei).
- Ce gesturi folosesc atunci când sunt fericiți, triști, speriați, furioși etc.?
Încercați să creați astfel încât personajele să se deosebească unele de altele. Bineînțeles, frații și surorile vor împărtăși unele trăsături, iar prietenii ar trebui să aibă asemănări care să-i ajute să se înțeleagă, dar evitați personalitățile identice.
Lecturi recomandate:
- Body Language Cheat Sheet for Writers (Pinterest)
Materialul precedent: https://undalibera.md/2023/02/22/conturarea-personajelor-partea-ii/
AUTOR: ARTIOM BICHIR