
Luna aprilie aduce pe scenele teatrelor din Republica Moldova o serie de premiere relevante, curajoase și variate, care explorează teme esențiale și oferă publicului experiențe artistice memorabile.
Pe 5 aprilie, la Teatrul Fără Nume a avut loc avanpremiera spectacolului „Lista pentru care merită să trăiești”, o monodramă interactivă semnată de Duncan Macmillan și Jonny Donahoe. În regia lui Nelly Cozaru, cu actorul Maxim Guvir în rol principal, spectacolul îmbină stand-up-ul, improvizația și monologul emoțional într-o poveste despre sănătate mintală, iubire, pierdere și puterea de a găsi sens în lucrurile mărunte. Piesa urmărește parcursul unui narator fără nume, care începe încă din copilărie să creeze o listă cu „lucruri minunate pentru care merită să trăiești” pentru a-și ajuta mama să facă față depresiei. Rezultatul este o lecție profundă de empatie, reziliență și umanitate.


Teatrul Național „Mihai Eminescu” propune o comedie satirică incisivă și actuală. Pe 12 și 13 aprilie, în Sala Mare, are loc premiera spectacolului „Greva gospodinelor”, adaptare după textul „N-avem bani, nu plătim!” de Dario Fo, în traducerea lui Horia Gârbea. Regizat de Alexandru Cozub, spectacolul aduce în scenă un grup de femei care decid să protesteze împotriva exploatării muncii domestice refuzând să mai gătească, spele sau îngrijească. Prin umor și ritm susținut, spectacolul problematizează relațiile de gen, inechitatea și rolul invizibil al femeilor în menținerea echilibrului social. Din distribuție fac parte Margareta Pântea, Anatol Durbală, Ghenadie Gâlcă, Ana Tkacenko, Dan Melnic, Vlad Ropot și Nicu Ciumașu.
O altă nouatate a lunii este premiera absolută a spectacolului „Procesul”, după celebrul roman de Franz Kafka, pe scena Teatrului Cehov. Reprezentațiile vor avea loc pe 12, 13 aprilie și pe 3, 4 mai. Spectacolul aduce în prim-plan un nou format teatral – teatrul plastic – o sinteză de mișcare scenică, coregrafie și artă dramatică. Povestea îl urmărește pe Josef K., un tânăr funcționar de bancă, care este arestat fără explicații și prins într-un mecanism birocratic absurd, ce devine tot mai înfricoșător și labirintic. Adaptarea teatrală relevă actualitatea permanentă a temelor lui Kafka – vinovăția, neputința în fața autorității și alienarea.

Luna aprilie reconfirmă vitalitatea scenei teatrale din Republica Moldova, oferind publicului spectacole provocatoare, emoționante și relevante pentru prezent. Este o invitație deschisă la reflecție, dialog și apropiere prin artă.