Ion Preașca: „Jurnalismul economic oferă un acces și un limbaj mai accesibil pentru public”

Despre jurnalismul economic investigativ, ce este o bază de date și la ce ajută, unde și cum găsim informații despre fondatorii companiilor – sunt câteva din subiectele  abordare în cadrul Cursului de Jurnalism Economic desfășurat în cadrul Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării. Invitatul acestui curs a fost Ion Preașca, redactorul MoldStreet, jurnalist de investigație la RISE Moldova. 

La întrebarea care este importanța jurnalismului economic, jurnalistul Ion Preașca menționează că reprezintă o modalitate de a reda termenii economici într-o manieră cât mai accesibilă pentru public.

„Din păcate la noi se face mult jurnalism politic, dar economic, social, mai rar, și foarte des se intersectează între ele. Să poți interpreta cifrele mai bine, plus jurnalismul economic poate ajuta la transmiterea informațiilor pe care le livrează experții economiști, politicienii, iar jurnalismul economic oferă un acces și un limbaj mai accesibil pentru public, ca  mai ușor să înțeleagă ce se întâmplă în economie, fiind că avem mulți politicieni, ce enunță multe cifre, și dacă jurnalistul poate să puie pe policioare, cetățeanul va înțelege mai bine realitatea. Importanța jurnalismului economic constă prin redarea unei forme mai accesibilă a rapoartelor, termenilor economici. Desigur este o problemă cu jurnalismul economic, deoarece se folosesc prea multe cifre și oamenii se enervează, dar nu poți cu două cifre să faci comparații, nu sunt suficiente, chiar într-o știre e nevoie de minim 3-4 cifre, altfel nu este acea credibilitate”.

Studenții cursului de Jurnalism Economic s-au arătat interesați de subiectele abordate de jurnalistul Ion Preașca și aceștia au acordat întrebări la finale.

„Atunci când în fața ta apare un om valoros, aștepți cu sufletul la gură să-ți mai spună ceva din practică, experiențele, trăirile lui. Această afirmație poate caracteriza pe deplin atelierul de astăzi. La început de drum, e absolut necesar să cunoști de unde te poți documenta sau nume de specialiști valoroși. Domnul Preașca, în cadrul atelierului, a punctat aceste detalii, fapt pe care l-am apreciat”, s-a arătat  interesată Maria Nistor, studenta anului I la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Alexandru Leahu, studentul ciclului II, master, spune că acest atelier a fost foarte util și că a aflat cum putem combina jurnalismul de investigație cu cel economic.

„Am avut o onoare să îl avem astăzi alături pe domnul Ion Preașca, redactor la MoldStreet, jurnalist de investigație la RISE Moldova. De la această oră am cules cunoștințe noi despre jurnalismul economic și anume am aflat că acest domeniu nu este doar despre cifre, ci și operarea cu ele, dar și cât de important este să verificăm sursa acestora. Îmbinând jurnalismul de investigație cu jurnalismul economic putem obține rezultate valoroase în spațiul mediatic din țara noastră, însă acest lucru se face cu răbdare, perseverență, dedicație și mult profesionalism, asta am auzit astăzi de la un jurnalist versat în acest domeniu, Ion Preașca. Am rămas plăcut impresionat de această oră, iar ceea ce am aflat astăzi ne va fi util în viitorul profesional pe care ni-l croim zi de zi”.

Precizăm că, Ion Preașca este redactor la MoldStreet, jurnalist de investigație la RISE Moldova. Specializat în jurnalism economic, timp de șase ani, a fost redactor-şef al revistei „Energia”. Aproape patru ani, a lucrat redactor şi colaborator al ziarului „Adevărul”, ediția din Moldova. În paralel, domnul Preașca a realizat mai multe investigații despre privatizările unor companii de stat, tranzacții cu energia electrică, trafic de influență și cazuri de corupție. El a colaborat și a realizat mai multe investigații împreună cu OCCRP și Centrul de Investigații Jurnalistice. Anterior, Ion a fost reporter la ziarele: „Țara”, „Jurnal de Chişinău” şi săptămânalul „ECOnomist”. De două ori a fost declarat ziaristul anului de către Centrul pentru Jurnalism Independent.

Amintim că, cursul de Jurnalism economic este o activitate didactică complexă, concepută și implementată în vederea instruirii tinerilor specialiști din domeniul jurnalistic și jurnaliștilor în devenire în materie de abordare mediatică a domeniului economiei și business-ului. Se desfăşoară în perioada octombrie 2021 – februarie 2022 cu o periodicitate săptămânală, în fiecare zi de miercuri, 16:00 – 18:00.

Cursul de Jurnalism Economic este implementat de către Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Stat din Moldova, în parteneriat cu Camera de Comerț Americană din Moldova, cu susținerea financiară a Ambasadei SUA în Republica Moldova.

Acest material a fost realizat în cadrul Cursului de Jurnalism Economic care este implementat de către Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Stat din Moldova, în parteneriat cu Camera de Comerț Americană din Moldova, cu susținerea financiară a Ambasadei SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat poziția partenerilor donatori.

AUTOR: Ludmila Hițuc