Definit ca marcarea neautorizată a spațiului public de către o persoană sau un grup, graffiti datează din timpuri preistorice.
Arta rupestră antică, precum picturile rupestre Lascaux din Franța, are asemănări remarcabile cu graffiti-ul modern. Mii de ani mai târziu, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a devenit popular ca soldații să scrie expresia „Kilroy a fost aici”, împreună cu o schiță a unei siluete chelie cu un nas mare care se uită peste o margine.
Odată cu trecerea timpului, graffiti-ul a evoluat de la etichete brute, simple și a devenit din ce în ce mai tehnic și mai complex, transformându-se în piese mari, artistice și colorate. Deoarece graffiti-ul este neautorizat și ilegal, până în anii 1980, organele interne in întreaga lume au început să reprime proliferarea sa și au dedicat o cantitate masivă de resurse pentru a rezolva „problema” graffiti-ului. Cu toate acestea, artiștii graffiti le-au văzut ca simple provocări și au muncit și mai mult pentru a-și atinge obiectivele.
Graffiti-ul a fost orice altceva decât eradicat. De fapt, s-a răspândit în întreaga lume. În lumea noastră modernă, unii oameni văd arta graffiti-ului ca o expresie a creațiilor indivizilor, în timp ce alții pot vedea graffiti-ul ca o distrugere a proprietății. Graffiti-ul nu este considerat doar artă pentru că este creativ; transmite mesaje puternice care pot avea un impact zilnic asupra vieții oamenilor.
Începând cu ce este vandalismul și cum are legătură cu graffiti-ul? Acțiunea de vandalism implică deteriorarea proprietății publice sau private, care este adesea asociată cu graffiti, deoarece se leagă de marcarea și deformarea zonelor fără permisiune. Aceasta nu este singura latură a graffiti-ului pe care oamenii o văd.
Tehnicile speciale pot fi extrem de eficiente în reprezentarea puterii artei, asigurându-se totodată că locul nu este vandalizat sau distrus. De exemplu, diferite stiluri de graffiti pot fi folosite pe pereții publici și pe trenuri, astfel încât acestea să arate bine, dar în același timp să nu vandalizeze alte proprietăți care aparțin oamenilor. În multe cazuri diferite, graffiti-ul acționează ca o expresie de sine frumoasă care iese în evidență într-o mulțime.
În plus, atunci când artiștii graffiti nu își pot afișa munca, ei nu au șansa de a schimba părerea oamenilor cu privire la modul în care privesc graffiti-urile. De zeci de ani, graffiti-ul a fost pasiunea multor oameni, motiv pentru care graffiti-ul este o formă de artă și nu ar trebui să fie ilegal decât dacă depășește limitele și este considerat vandalism. Arta aduce culoare și lumină, la fel și graffiti-ul.
În consecință, lăsarea graffiti-ului la discreția artiștilor este ceea ce îl face frumos și dezinhibat. Cea mai mare concluzie despre graffiti este că, prin frumusețea și creativitatea sa, nu ar trebui să fie niciodată un motiv pentru a provoca rău cuiva sau proprietății.
În Moldova acest tip de artă este prezent cu siguranță, unele creații fiind chiar adoptate și acceptate de către organele civile, deoarece ele au un scop și mesaj important pentru oameni. Un astfel de graffiti cu un mesaj nobil îl avem desenat pe zidul parcului nr.1 de troleibuze de pe strada Columna din capitală.
Pictura murală cu o suprafață de circa 700 m2, este dedicată solidarității în combaterea violenței împotriva femeilor și a fost realizată către organizația „Urban Spirit Family”, în colaborare cu Regia Transport Electric Chișinău.
O creație cu adevărat frumoasă in toate sensurile ale acestui cuvânt, iar mesajul și ideea care este redata pe acest zid ne arată ca arta graffiti este ceva care merita un loc aparte in cultura, poate nu sunt lucrări pentru a fi prezentate in muzeu dar cel puțin merita atenția și admirația noastră.
O alta pictură murală cu un mesaj deosebit este pictura de sub podul de la Telecentru, la intersecţia străzilor Mioriţa şi Şoseaua Hînceşti. Aceasta cuprinde integral elementele brandului turistic al Republicii Moldova – „Pomul Vieții” efectuată de către artistul muralist Dmitrii Potapov.
Pictura promovează Moldova drept o destinație turistică cu experiențe autentice și neexplorate. Inițiativa are scopul de a stimula crearea ofertelor turistice locale și creșterea consumului produsului intern.
Există multe tipuri diferite de graffiti care sunt considerate artă în opinia multor oameni, deoarece fac din peretele gol sau dărâmat al unei clădiri, gard sau zid din oraș la ceva nou-nouț cu adăugarea de graffiti.
În Moldova una dintre cele mai cunoscute artiste graffiti este Inna Jeleascova, sau iZZY iZVNE, care in anul 2014 era inclusă în cartea “100 de artiști de graffiti din Europa”.
Artiștii graffiti sunt de ideea că: Graffiti-ul, în esență, este atât vandalism, cât și artă. Graffiti-ul este 100% artă și 100% vandalism.
Artistul francez Henri Matisse a spus: „Creativitatea necesită curaj”. La fel ca arta graffiti-ului, graffiti-ul nu este mai puțin artistic decât orice altă formă de artă și ar trebui aplicat legal în diferite zone din jurul orașului. Deși vandalismul este o acțiune importantă de luat în considerare, graffiti-ul este considerat artă 100% printre diverși artiști graffiti.
REDACTOR: Cătălin Bârlădeanu