Cum ne comportăm în sala de operă

În centrul capitalei, chiar vizavi de Aleea Clasicilor, ne așteptă un edificiu dornic să dăruiască spectacole de operă și balet. Probabil din cauza că este în văzul tuturor devine invizibil și face parte din rutina fiecăruia care trece des prin centrul capitalei. Chiar dacă mulți cetățeni nici nu au încercat să treacă pragul acestei instituții, Teatrul de Operă și Balet „Maria Bieșu” are sălile mereu aproape pline, iar biletele variază de la 100 de lei  până la 300 de lei.

Totodată, cantitatea nu garantează și calitatea, iar în majoritatea cazurilor regulile elementare de etichetă sunt neglijate. Ca să nu știrbim din imaginea publicului în fața artiștilor care se dedică trup și suflet în scenă, dar și să nu reducem interesul pentru artă a noului public care încă nici n-a ajuns în sală, am elaborat o listă de recomandări.

La operă și balet se vine, ca și la orice concert cu 20-15 minute înainte de a se fi început. În acest timp reușiți să lăsați haina la garderobă și să cumpărați un program care costă 15 lei în care găsiți un sinopsis al operei și distribuția fiecărui personaj. Chiar dacă aveți sinopsisul la îndemână, este recomandat să citiți despre operă pe internet și să ascultați din timp uvertura și compozițiile cheie ale spectacolului. Astfel veți avea ocazia să înțelegeți mai mult din operă. Majoritatea operelor a fost compusă cu 100-150 de ani în urmă  și pusă în scenă fără mari schimbări în program, ceea ce garantează stabilitate, dar și faptul că numărul de acte, de pauze și durata nu va fi diferit de ceea ce a preconizat inițial compozitorul. Găsiți totul pe internet (mai puțin regulile de conduită).

Uvertura- Compoziție muzicală pentru orchestră, concepută ca introducere la o operă, la un oratoriu, la o suită instrumentală etc. sau ca o lucrare independentă (alcătuită din trei părți)

În cazul în care ați întârziat, accesul se face doar în pauză sau dacă sunt locuri libere se permite la balcon. Pauzele diferă în dependență de numărul și lungimea actelor. În timpul spectacolului este interzisă utilizarea telefoanelor. Pentru orice eventualitate sau urgență, sau dacă sunteți un frenetic în verificarea orei setați luminozitatea la minim, pentru că orbiți publicul din spate și stricați impresia despre piesă.

„Credeam că este evident acest fapt, însă în data de 12 februarie 2023, la opera Nabucco, în sală era o femeie care verifica comanda pe site-ul Avon în timpul spectacolului, iar din cauza luminozității perturba atenția tuturor rândurilor. Domnișoarele responsabile de ordine în sală au avertizat-o cu un laser, însă ea doar s-a mutat cu două scaune la dreapta.” A relatat Alexandra, care a fost prezentă în sală.

O recomandare persoanelor cu vederea slabă este să cumpere bilete într-un rând mai apropiat sau, dacă nu au posibilitatea, să ia loc la balcon în părțile laterale, care sunt maximal aproape de subtitrări și de scenă, astfel veți vedea și scena dar și subtitrările, dacă vă sunt interesante.

Subtitrările sunt în română, pentru că opera poate fi prezentată în italiană, franceză și rusă.

În timpul spectacolului nu se vorbește, nu se șoptește, nu se cântă, nu se bea, nu se foiește și nu se aplaudă! Cu toate că aplauzele sunt apreciate ca recunoașterea publicului pentru artiști, acestea distrug atmosfera scenei. Închipuiți-vă că priviți un film pe viu, nu faceți pauze de fiecare dată când un erou își termină replica. La fel și opera se aplaudă doar între acte și la finalul piesei. În maniera clasică ar trebui să fie o liniște totală în timpul tuturor actelor și doar la sfârșitul penultimului act să fie aplaudat dirijorul cu orchestra, în acel moment lumina se plasează deasupra acestora, însă la noi nu se face asta, din cauza că publicul aplaudă când are chef și n-are, mai strigă și vreun Bravo! Mă rog, intenția contează. Întreruperea simfoniilor nu este nicidecum un simbol al recunoașterii față de orchestră, ci mai degrabă o dezbatere din ritmul natural al operei.

 

Pauza începe cu aprinderea luminii, nimeni nu se mișcă din loc până în acel moment. Dacă se lasă cortina nu neapărat este pauză. Când vă mișcați printre rânduri trebuie să fiți cu fața înspre public, nicidecum înspre scenă.

În dependență de opera pe care ați ales s-o urmăriți va fi și numărul de pauze. În pauză puteți trece la al doilea etaj unde găsiți bufetul și puteți gusta un ceai, un pahar de vin sau șampanie și mânca ceva pentru a prinde putere pentru actele ce urmează.

La sfârșitul operei sunt cele mai lungi aplauze care se numără odată cu plecăciunile artiștilor, iar acestea pot ajunge și la 6,7,8 ori.

Structura operei cu toții am învățat-o la școală, însă nu cu toții o ținem minte. Opera începe cu uvertura formată din trei părți, însă în unele opere în locul ei poate fi preludiu, ca de exemplu în opera Carmen.  Spectacolul este împărțit pe acte. Un moment din act se numește tablou, iar acesta este deseori însoțit de schimbarea decorului. Fiecare număr din act se poate aprecia aparte. Aria este un moment muzical solistic acompaniat de orchestră. Duetul, terțetul, cvartetul sau ansamblul reprezintă un dialog dintre personajele spectacolului. Corul este un personaj colectiv care dă amploare evenimentelor din scenă. În momente deosebite poate apărea și baletul.

Fiecărui personaj îi este indicat diapazonul direct de compozitor. Astfel Carmen poate fi doar mezzo-soprano, iar Nabucco doar bariton.  În general avem 6 tipuri de voci. Pentru femei sunt soprano, mezzo-soprano, contralto, iar pentru bărbați tenor, bariton, bass.

Care sunt operele pe care trebuie să le urmărești măcar o dată și sunt în repertoriul Teatrului de Operă și Balet „Maria Bieșu”:

  1. Carmen operă în patru acte de Georges Bizet
  2. Bărbierul din Sevilla operă comică în două acte de Gioachino Rossini
  3. Aida operă în patru acte de Giuseppe Verdi
  4. Macbeth operă în patru acte de Giuseppe Verdi
  5. Nunta lui Figaro operă comică în patru acte de Wolfgang Amadeus Mozart
  6. Rigoletto operă în trei acte de Giuseppe Verdi
  7. Paiaţe operă în două acte de Ruggiero Leoncavallo
  8. Dama de Pică operă în trei acte de Piotr Ceaikovski
  9. Boema Operă în patru acte, Giacomo Puccini
  10. Don Giovanni operă în două acte de Wolfgang Amadeus Mozart

Opera poate părea plictisitoare publicului neinformat, de aceea un scurt îndrumar poate deștepta în oricine un viitor iubitor de muzică clasică. Biletele pentru următorul spectacol pot fi procurate și online.

Surse poze: site-ul oficial tnob.md

AUTOR: Victoria Juravscaia