Oră publică de cinematografie la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării. Invitat – criticul de cinema Marin Basarab

Studenții Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării realizează în această perioadă ore publice, menite să aducă practica specialității în mediul academic al universității. În acest sens cei din anul II, specialitatea Comunicare și Relații Publice au dat startul acestor activități interdisciplinare, iar la cursul de „Teoria Imaginii” l-au avut ca invitat pe criticul de cinema Marin Basarab.

Pentru a valorifica cunoștințele acumulate în cadrul orelor, dar și pentru a lua în considerație noi perspective de interpretare a lumii cinematografice. Acest lucru a fost posibil datorită filmului pe care l-au vizionat cei prezenți și despre care s-a discutat cu lux de amănunte în cadrul întânirii online. Tema coferinței a fost „Jaws – revelarea amenințării invizibile”, iar discuția s-a centrat nemijlocit pe diverse aspecte ale producției cinematografice menționate.

Aspectele tehnice sunt cele care stau la baza unui film bun, acesta a fost un prim-mesaj pe care l-a transmis Marin Basarab. A spus că însăși începutul filmul este o dovadă elocventă de profesionalism din punct de vedere tehnic: cromatică, stuctura cadrelor și felul în care sunt derulate. Avem o scenă care derulează de parcă ar fi o singură secvență video, pe când în realitate ea reprezintă o uniune a mai multor cadre: „Deci practic, aici noi nu observăm tăieturile de montaj, chiar dacă ele sunt. E o mișcare continuă”.

Totodată povestea este cea care ne acaparează cu adevărat și ne facem să rămânem prezenți și implicați în acțiunea cinematografică. Este optim de menționat că studenții au fost de-acord cu faptul că „Jaws” este bogat în elemente simbolice și că putem cu ușurință să identificăm și suprapersonaje (în cazul dat oceanul, plaja, anotimpul vara).

Crearea unor perspective metajorice nu este una limitată, ci întregul film poate fi considerat a fi o reinterpretare a unor stări umane. Rechinul este de fapt teama de necunoscut, iar personajele umane sunt felurile multiple prin care noi putem trece peste stările care ne copleșesc. Acest film este despre feluri de a trăi, despre stări, despre necunoscut și puterea de a îndrăzni.

La un moment dat s-a ajuns la comunul acord că putem să afirmăm că regizorul  Steven Spielberg a reușit să creeze un film-paradox. Creat dintr-un buget de orgine economică capitalistă, dar care are un puternic mesaj marxist. Cel mai interesant rămânând a fi că a fost îndrăgit de comunitatea capitalistă, iar în scurt timp „Jaws” a primit titlul de „Blockbuster”. Ba chiar, primul blockbuster de vară.

Desigur, discuția a fost mult mai amplă, întrebările nu s-au limitat la felul în care au perceput filmul participanții, dar s-a discutat și despre cinematografie la nivel general. Adică, cum putem alege ce urmează să privim, care filme ar putea fi recomandate, cât este de important a avea un buget pe măsură, dar și libertate de a crea. După spusele lui Marin Basarab cinematografia moldovenească nu se află la o etapă tocmai bună, dar tinerii noștri vin între timp să ne demonstreze că avem șanse de schimbare, iar acest lucru este vizbil în scrutmetrajele realizate și publicate de ei. Studenții s-au arătat interesați de lumea cinematografică, iar implicarea lor în discuție a reliefat importanța cunoașterii acestui domeniu pentru specialiștii în domeniul comunicării și al relațiilor publice.

Amintim că, întrunirea a avut loc în cadrul cursului de „Teoria Imaginii”, iar evenimentul face parte din o serie de lecții de profesionalizare care se desfășoară în cadrul Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

AUTOR: Gabriela Stratu, anul II, FJȘC