ABC-ul ECONOMIC: Ce semnifică termenul „șomaj” și cum este utilizat în materialele jurnalistice

Deseori, în cadrul citirii materialelor economice, ne confruntăm cu termeni pe care nu-i înțelegem. Aceste articole vin să aducă claritate în termenii utilizați de specialiștii în economie.

Șomajul reprezintă nefolosirea, în diverse forme și grade, a unei părți din forța de muncă activă (populația aptă de muncă). Șomajul reflectă și veniturile joase ale populației. 

În practica mondială, s-a dovedit că ocuparea forței de muncă în proporție de 100% este imposibilă. Această practică este sugerată de mai multe practici obiective, precum: raritatea profesiei, tehnologizarea, situații familiale/de sănătate, creșterea rapidă a populației etc. Conform aprecierilor științifice, șomajul natural se estimează la aproximativ 5,6% din totalul forței de muncă.

Oficial, șomerul este cel care nu are un loc de muncă, dar se află în căutare activă a acestuia și este înscris la Bursa Muncii. Pentru a obține indemnizația de șomer, persoana trebuie să argumenteze cauza lipsei unui loc de muncă, cauză ce nu trebuie să depinde de voința lui.

Există două cauze ale stării de șomaj: benevol sau forțat. Șomajul benevol – angajații nu doresc să muncească, invocând mai multe motive: salariul propus, neacceptarea condițiilor de muncă existente, motive familiale sau alte considerente profesionale. Șomajul forțat – lipsa unui loc de muncă, deși persoana dată dorește să muncească.

Conform Biroului Național de Statistică, rata șomajului total pe republică – în trimestrul al III-lea al anului 2021,a constituit 2,5%. Cea mai mare pondere în rândul șomerilor, dintre cele două sexe, o constituie bărbații (3,3%, față de 1,6 la femei). Locuitorii mediului urban au un procentaj mai mare de șomeri, față de locuitorii mediului rural – 2,6% pentru orașe și cu 0,2 mai puțin pentru sate (2,4).

Comparând cu anul 2019,înainte de pandemie rata șomajului a înregistrat 4,0% pe țară: mediului urban atribuindu-se 4,6 puncte procentuale, iar celui rural – 3,4. Bărbații, cu 4,1%, reprezintă majoritatea în rândul persoanelor fără un loc de muncă. Femeile constituie 3,9% din numărul acestora.

***Acest material a fost realizat în cadrul Cursului de Jurnalism Economic care este implementat de către Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Stat din Moldova, în parteneriat cu Camera de Comerț Americană din Moldova, cu susținerea financiară a Ambasadei SUA în Republica Moldova. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat poziția partenerilor donatori.